Selfcare: 5x jezelf geven wat je nodig hebt

Dat selfcare belangrijk is, weet je vast wel. Alleen de uitvoering is soms wat lastiger. Met deze blogpost wil ik je een stukje in de goede richting helpen. Hieronder volgen 5 manieren waarmee je jezelf precies kunt geven wat je nodig hebt. Het lezen van deze blogpost had trouwens nummer 6 kunnen zijn..

Selfcare (oftewel: goed voor jezelf zorgen) is enorm persoonlijk. Wat voor jou werkt, hoeft dan ook niet voor iemand anders te gelden. Er zijn bijvoorbeeld mensen die hardlopen als selfcare zien. Ik zou dat juist onder kopje ‘marteling’ plaatsen. Daarnaast geldt ook: want vandaag voor jou werkt, hoeft morgen niet nog steeds te werken. Daarom hou ik de 5 manieren voor selfcare vooral algemeen en dan mag je zelf de precieze invulling bedenken.

Je basisbehoeftes vervullen

De eerste manier van selfcare is het vervullen van je basisbehoeftes. Elke dag gezond eten, water drinken, bewegen en op tijd naar bed te gaan is iets waar genoeg mensen moeite mee hebben. Ik betrap mezelf er vaak genoeg op dat ik te weinig eten mee heb genomen naar mijn studie, en dan toch een snelle vatte hap haal.  Of dat ik toch net iets te laat ga slapen omdat ik te lang nutteloze filmpjes op YouTube aan het kijken was. Zonde, want ik weet heus wel hoe fijn het is om uitgerust te zijn, genoeg te bewegen en mezelf goede voeding te geven.

Een aantal praktische ideeën om het jezelf makkelijk te maken:

  • Maak gezond eten makkelijk! Zorg dat je altijd iets gezonds in je voorraadkast en koelkast hebt, want dan maak je makkelijker een gezonde keuzes. Idem dito voor je tas: neem altijd een gezonde snack mee!
  • Zet een wekker als je naar bed wilt gaan. Zo voorkom je dat je ‘vergeet’ dat je moet slapen en het ineens middernacht is.
  • Zet een flesje water in het zicht. Dat maakt het makkelijker om water te drinken. Vind je water saai? Doe er dan een schijfje citroen, blaadjes munt of komkommer doorheen.
  • Neem een sportmaatje. Samen sporten is leuker en je hebt iemand die je op je kop kan geven als je toch op de bank bent blijven zitten.

 Schep orde

Het leven vind ik soms best overweldigend. Hoe weet je nu waar je prioriteit aan moet geven, als er zoveel om je heen gebeurt? Een andere manier van selfcare is voor mij om orde te scheppen, zodat ik beter weet waar ik eigenlijk mee bezig ben en ik beter overzie wat er nog moet gebeuren (of juist niet).

Een aantal praktische ideeën:

  • Ruim je spullen op. De uitdrukking ‘een opgeruimd huis, een opgeruimd hoofd’ geldt niet voor niets. En doe dan meteen de dingen weg die je toch nooit gebruikt en waar je niet blij van wordt.
  • Maak lijstjes van dingen die in je hoofd zitten. Alles wat op papier staat, hoef je niet meer te onthouden en dat scheelt een hoop chaos.
  • Maak een lijstje voor noodgevallen, zoals een lijstje met makkelijke maaltijden die je kunt maken als je te moe bent om te koken of een lijstje met tips om jezelf uit een dip te halen. Je future self zal je dankbaar zijn!

Jezelf ontwikkelen en beter leren kennen

Jij bent de enige persoon die altijd bij jou is en daar moet je het de rest van je leven mee doen. Dan kun je er maar beter iets leuks van maken! Zodra je snapt waarom je bepaalde dingen doet, wordt het vanzelf makkelijker om liever voor jezelf te zijn.

  • Doe aan yoga of meditatie. Dat heeft mij de afgelopen jaren zonder twijfel het meeste zelfinzicht opgeleverd! Als je kan, ga dan vooral naar een yoga studio. Dan heb je ook meteen de steun van een groep. (Al is er ook niets mis met de comfort van je eigen thuis en YouTube filmpjes!).
  • Volg een mindfulnesscursus. Mindfulness is hip en dat is niet zonder reden: want het werkt! Het helpt je om rustiger te worden, maar het is ook een goede manier om jezelf beter te begrijpen. In veel steden kun je 8-weekse cursussen volgen die je veel inzicht zullen geven.
  • Lees een zelfhulpboek. Goedkoper dan een therapeut (al is dat ook heel waardevol!) en vaak nog amusant ook. Mijn favoriete zelfhulpboeken vind je hier.
  • Schrijf in je dagboek, het liefst elke dag. Reflecteren op je dag is een goede manier om dingen te verwerken en meer begrip te krijgen. Daarnaast is het ook gewoon heel leuk om een paar jaar later terug te lezen. Het hoeft niet lang of vaak, doe gewoon waar jij behoefte aan hebt.

Plezier maken

Leuke dingen doen is niet alleen belangrijk omdat het gewoon leuk is, maar ook omdat het goed is ter ontspanning. Als je veel tijd besteed aan de dingen die je echt leuk vind, zul je vanzelf meer vervulling en blijdschap ervaren. Is dat niet wat we allemaal willen?

  • Neem jezelf niet zo serieus. De meeste dingen in het leven zijn helemaal niet zo belangrijk als ze lijken en al volwassene hoef je geen serieuze Piet te zijn. Je mag best nog schommelen, in de regen  dansen, lachen om flauwe mappen of gillen in de achtbaan.
  • Maak meer plezier. Doe aan lachmeditatie (serieus, aanrader!), ga hoepelen of geef iemand de kieteldood. Zo lang je er zelf maar plezier aan beleeft, is het allemaal goed.
  • Begin een nieuwe hobby. Wat zou je nog echt eens willen proberen? Boogschieten, haken of boetseren? En waarom zou je daar niet nú mee beginnen? Er zijn weinig dingen zo leuk als nieuwe dingen uitproberen, zeker als iets is wat je al heel lang wil doen.

Lief zijn voor jezelf

Misschien vind ik dit wel de allerbelangrijkste manier van selfcare, namelijk: lief zijn voor jezelf! Hoe kun je je goed voor jezelf zorgen als je ondertussen een hekel hebt aan jezelf, jezelf constant bekritiseert of je het in je eigen ogen toch nooit goed genoeg doet?! Self love is de allerhoogste vorm van selfcare!

  • Stel jezelf geen onnodig hoge eisen! Nieuwe gewoontes aanleren (of dat nu meer water drinken is of meer van jezelf gaan houden) kost tijd. Geef jezelf die tijd en doe het stapje voor stapje. Je hoeft niet alles in één keer perfect te doen (en zelfs in tien keer hoef je het niet perfect te doen, want perfectionisme is tijdverspilling)
  • Vergeef jezelf. Is het toch niet gelukt om goed voor jezelf te zorgen?  Maak het dan vooral niet vervelender door jezelf de put in te praten. Volgende keer beter!
  • Geef jezelf complimentjes. Stiekem weet jij ook heus wel dat je je best doet en dat mag best erkend worden!